Za centrum miasta można przyjąć port przy którym sterczą w niebo dwa czerwone bloki ratusza z wielkim, wygrywającym kuranty zegarem i pozłacanymi rzeźbami. Ta reprezentacyjna budowla, zaprojektowana przez architektów Arnebrga i Poulssona, powstawała stopniowo, z przerwami od roku 1916, by ostatecznie otworzyć swe podwoje dla radców miejskich dopiero w roku 1950. Jej monumentalna bryła nosi na sobie piętno romantycznej maniery, jaka cechowała przez pewien okres architekturę norweską. Przed tą nowoczesną ,,fortecą”, na obszernym placu dochodzącym nabrzeży portowych umieszczono szereg punktów informacji turystycznej. Opodal znajdują się początkowe przystanki autobusów dalekobieżnych. Stąd wreszcie odpływają tramwaje wodne i stateczki turystyczne, utrzymujące komunikację w obrębie końcowej części Osiofjordu. Obok placu ratuszowego stoi niepozorny, neogotycki, pomalowany na kanarkowy kolor budyneczek dworca kolejowego Oslo Zachodnie, początek południowej linii nadmorskiej, kończącej się w Stavangerze. Kilkadziesiąt metrów w prawo od ratusza wznosi się na skalnym przylądku zamek Akershus otoczony pióropuszami starych drzew, jedyny okazały zabytek średniowiecznego Oslo i jeden z nielicznych tego rodzaju obiektów obronnych w Norwegii. Znajduje się on w pobliżu przystani pasażerskiej i niedaleko dworca kolejowego Oslo Wschodnie, na który przyjeżdżają międzynarodowe pociągi. Turyście łatwo więc doń dotrzeć.